Tempus fugit

Tempus fugit

sábado, marzo 01, 2014

Terminologia bàsica


TERMINOLOGIA BÀSICA

 

Resumir: Condensar, reduir a termes breus. Per resumir cal fer una tria per eliminar el que és redundant (el que es repeteix) o poc important (exemples, dibuixos, etc.) i quedar-se amb els conceptes clau. El resultat ha de ser un redactat, amb llenguatge propi, equivalent a un terç del text original.

 

Esquematitzar: Ordenar les idees (d’un text, d’un discurs, objecte, procés ) en l’espai, emprant l’ús de signes gràfics (números, lletres, claus,...) , de manera que se`n pugui copsar visualment el contingut.

 

Sintetitzar: Resumir fent servir un mínim de paraules (molt precises) per aplegar  un màxim de contingut. Pot recollir  el resultat d’una esquematització. El resultat ha de ser un redactat menys extens que un resum.

 

Explicar: Exposar de forma clara alguna cosa. Pot ser útil concretar o generalitzar, contextualitzar, desenvolupar, posar exemples, referir experiències, emprar analogies, etc.

 

Parafrasejar: tornar a redactar un text, per fer-lo més intel·ligible,  emprant una construcció sintàctica diferent.

 

Comparar: Contrastar alguna cosa amb una altra per mostrar les seves semblances o diferències. Tota comparació s’ha de fer atenent a algun criteri que cal esmentar.

 

Opinar: Exposar el que es pensa de forma argumentada.

 

Argumentar: Emprar la lògica mostrant les premisses (fonament) i conclusions que justifiquen el que es pensa. Un redactat argumentatiu ha d’emprar correctament els nexes condicionals, causals, consecutius, etc.

 

Cal tenir en compte que “argument” en sentit literari té un altre signficat (articulació dels fets d’una narració).

 

Analitzar: Procés complex en el qual se segmenta i estratifica l’objecte d’investigació per enumerar i reordenar els elements resultants i reunir-los en un nou complex unitari dotat d’una clau de lectura que pretén aclarir l’estructura i dinàmica de l’objecte investigat.

 

Tesi: Enunciat que expressa una convicció recolzable  en raons.

 

Teoria: Conjunt de tesis que es combinen de forma coherent per explicar els fenòmens sobre els que es teoritza. 

 

Hipòtesi: Enunciat que expressa  una conjectura i està pendent de comprovació.

 
Hipòtesi científica (llei científica) Enunciat general que explica algun aspecte de la realitat, està avalat per l’experimentació (gaudeix d’evidència empírica) i permet fer

prediccions encertades sobre el què passarà en el  futur.

 

Teoria científica: Conjunt d’hipòtesis científiques que formen una estructura harmònica que és utilitzada per la comunitat de científics per explicar els fenòmens que es consideren importants.

 

Tema: Proposició que es prèn com a assumpte o matèria d’un discurs, d’un escrit, d’una discussió, d’una investigació o de qualsevol obra d’art.

 

Relacionar: Posar en contacte dues o més coses (conceptes, judicis, procesos, activitats, etc). Quan relacionem podem establir diferents tipus de connexió: comparacions (semblances i diferències), contextualitzacions, analogies, concrecions, generalitzacions, etc.

 

Contextualitzar: determinar  el sentit d’un fragment, frase o mot en el conjunt d’idees o de fets continguts en l’escrit o discurs en què apareixen.

En sentit figurat contextualitzar és situar la paraula, expressió, fragment, idea, esdeveniment, situación, individu, procés, etc en el conjunt de circumstàncies que l’envolten i l’expliquen, aleshores parlarem de context filosòfic, històric, familiar, social artístic, polític, cultural, etc.

 

Interpretar: Donar significat a una cosa, paraula, expressió, etc .Una interpretació acadèmica ha de tenir el compte el diferents contextos culturalment  rellevants.

 

Descriure: mostrar alguna cosa amb paraules.

No hay comentarios:

Publicar un comentario