Tempus fugit

Tempus fugit

domingo, mayo 11, 2014

PENSAMENTS DE CIMENT (2)




Aquest mural es pot trobar a Terrassa (al carrer Topete). Està realitzat per un artista anònim, encara que pel seu disseny -figures i colors - recorda l’artista i activista social nord-americà Keith Haring[i]. Respecte a la seva forma, el grafit[ii] destaca en el fons blanc de la paret i per extensió trenca les tonalitats grises de la ciutat, donant un toc d’optimisme i de diversitat a primer cop d'ull. El dibuix mostra unes figures humanes unides entre elles però cada figura és diferent respecte a les altres. Malgrat que és una obra d’art lliure i urbà, la qual cosa representa per si mateixa una expressió lliure i alternativa no sotmesa a cap tipus de censura, es pot apreciar alguns desperfectes causats pel factor humà. És a dir, algú ha pintat a sobre, la qual cosa és paradoxal: alguns d'aquells que defensen l'expressió lliure no són capaços de respectar la d'altres i imposen la seva pintant a sobre.

Respecte al contingut, d’una banda, en aquest grafit veiem un missatge de complexitat cultural que es presenta no sols perquè les figures mantenen posicions diverses, sinó perquè també tenen diferents interiors. Així doncs es podria pensar que il·lustra la idea que tots els humans som iguals i alhora diferents. D’altra banda també es pot entendre com la “dialèctica entre el jo i el tu”, és a dir, la necessitat de l’altre per arribar a ser tu mateix, la qual cosa ens situa en una situació d’igualtat i de diferència al mateix temps. Un tercer aspecte a remarcar és que sembla un rebuig de l'etnocentrisme: nega fal·làcies científiques com l'assignació d'etiquetes positives i negatives a races o cultures; o fal·làcies morals que jutgen la bondat i la maldat dels subjectes en funció del color de la pell o d'altres trets físics. D’aquesta manera sembla defensar el relativisme cultural en el sentit que no hi ha "bones" i "dolentes" sinó que totes les cultures són úniques.

Per últim, destacar el tipus d'unió que apareix al dibuix perquè alguns membres de la cadena humana adopten posicions pràcticament impossibles, però tot i això segueixen units. Sembla una crida a la solidaritat en oposició a l'individualisme promogut per la ideologia neoliberal del nostre temps, un recordatori que la unió fa la força. I això ens porta a la cita del lexicògraf i poeta anglès Samuel Johnson (1709-1784) “On no hi ha l’esperança, no hi pot haver l’esforç”, ja que les figures, amb aquestes piruetes, mostren l’esforç amb el qual pretenen arribar més enllà, com una finestra oberta al futur.

Com a conclusió, aquest grafit ens mostra la diversitat de totes les formes i models possibles units com un arxipèlag d’illes, és a dir, són un conjunt unit pel què els diferencia. En les illes el què les uneix i diferencia és el mar; en el cas de les persones són les formes de vida, els valors i les diferencies culturals.

 

“Con la luz, con el aire, con los seres

Vivir es convivir en compañía.

Placer, dolor: yo soy porque tú eres”.

                                                                      
 Jorge Guillén

 Aire nuestro III, Homenaje
 



[i] Artista i activista social nord-americà (1958-1990), els treballs del qual responien a la cultura del carrer a la Nova York dels anys 80.
[ii] Un grafit és un missatge escrit o una imatge pintada, o una barreja d'ambdues, generalment emprant pots de pintura amb aerosol i sobre un lloc visible per els vianants, com panys de paret, portes o monuments. Pot tenir una motivació de protesta política o social, especialment quan l'utilitzen moviments de joves. També n'hi ha que tenen motivacions artístiques, o simplement d'afirmació personal, com en el cas de les firmes pintades de forma repetida. www.wikipedia.org/wiki/Grafit_(art) [Consulta: 27 d'abril, 2014]
 
 
Text escrit per les alumnes Laura Armengol, Lucía Otero i María J. Quero. 1 BATX C.     IES Terrassa.


No hay comentarios:

Publicar un comentario